...org dalam

Jun 18, 2012

= tuto : in-house .gif =

heyaaaa...

lately aku asek ckp pasal ape aku buat mase cuti kn?mesti korg menyampah pestu tumbuk2 bantal ase x puas ati... maklumla aku skrg dh berstatus budak-duduk *babysit la...* pestu jdi suri-rumah ngan pagad sebagai org yg ditinggalkn kt umah dgn tugas tetap menjaga rumah...makanya aku mmg tade kuar g mane2 sgt...ohh indahnya cuti...

so arineh sebagai hyperbola kepada kesenangan lenangan hidup mase cuti, aku nk bukak tuto satu..neh adalah satu dri beribu kaedah yg ada di pasar malam mahupun pasar tani; dlm kaedah nk membuat .gif korg sendri...sape yg tataw apetu .gif meh aku seligi lutut tu dulu...bawah neh aku contohkan .gif tu ape...
kalo xpaham lgi sile tatap .gif ni dlm2 selame stengah menit...
ha....korg mesti slalu tgk mende2 cmne dlm entry2 aku yg lepas...so arineh aku demo plak cemane nk buat .gif neh dari video...slalu org yg hebat2 dan teror2 buat .gif dri pic..aku plak dri video...ekceli senang je senanye...sambil2 tu korg bley mkn chachos sambel tgk tuto neh sbb senang je n pasneh korg bley la buat bisnes ngan kengkawan iaitu bisnes buat .gif dri .3gp dlm phone korg eh...

so meh follow step neh...senang jaaah..yg penting korg ade software2 basic neh..kalo tade sile donlod...kalo xdpt sile bunuh semut blakang rumah...asenye kalo window starter mmg tade so kne jugak la donlod eh
pestu mcm bese la korg aplod video yg korg nk buat jdi .gif tu ke dlm movie maker pestuh..yg penting dan mesti korg set dlm mind korg yg .gif neh konsep dier pendek je..so tayah la berangan kelangit nk wat panjang2 sampai 1mb saiz dier...tuh dh xrelevan ntok sekeping .gif...so korg kne la pilih .gif yg pendek so tadela lambat n kaku2 plak .gif korg

pas dh aplod video dlm movier maker tu..korg drag pestu drop dlm TIMELINE kt bwh tuh...neh siap demo aku printscreen kan..

pestu sah2 la mubi tuh panjang kn...so korg deductkn pjgn video tdi a.k.a korg crik part yg korg nk jdikn .gif tuh...korg just click kat last sekali sebelah kanan sampai ade cursor kaler merah...korg tarek la sampai part yg korg nk...kt sebelah kiri timeline tuh pon buat yg sama...so korg dpt part yg korg nk..

aaaaa....video tuh mesti dlm seploh saat saje...diulangi..seploh saat saje so t tade la korg dpt .gif yg gedabak besar mb dier....pestuh neh step yg penting....korg kne plak save video tdi dlm saiz of format yg korg nak..mksudnye korg nk camner .gif tu nanti...kecik ke? besar ke?...so korg kne klik SAVE TO MY COMPUTER...then finishkn WIZARD tuh...
 
then korg kne namekn video tuh..kang senang nak crik katner kn..
 
pestuh korg klik plak SHOW MORE OPTION....kt sini korg leh plih setting video tuh n siap view kt bwh tuh cemane korg nk video tuh nanti...so aku pileh la "video for pocket PC (280)"...er pic tu silap printscreen la....so korg dptla vier 208x160 pixels....
then tadaaaa...korg dh siap video nk diconvert ke .gif...so yg neh korg kne bukak satu laman web neh...
sile klik ---> gifninja
kt sini korg bley la generat e video tuh secara PERCUMA...diulangi percuma yeah...tadee yuran keahlian tahunan mcm MLM takpon produk kelansingan di kedai berdekatan...sile gune tanpe was-was...korg aplod la video tdi kat website neh...sambil2 tu tolong la mak siram bunge depan rumah..

pestuh korg adjust speed dier yg korg nak..nk cepat ke nak lambat ke...n klik la button generate kt situ..then tadaaaa.....gif korg siap dh boleh la ditatu kat dada eh...dh boleh diguna pakai...so neh la ape yg aku dh buat tdi sepanjang ari tekun bersila depan lappy...jgn kutuk plak sbb aku pon noob lgi hal2 mcmneh..biase aku curik .gif org buat tempekan kt behlog neh muahahaha *gelak pendekar musythar*
.gif in house
okai..tu sajeeh..selamat mencube korg..aku pon sampai mengamuk hentak pale kt pintu sbb mcm xcun haha...so korg buat la sampai puas dan bahagia dunia akhirat..selamat maju jaya hohoi



...sekian mekaseh, yg original

3 org ngereco:

Awie Omar said...

memang dah lama try nak buat. tapi tak tahu mcm mana. tq kongsi info ni semua.

anak cik talip said...

haha sesame...byk je kekdah laen..neh antara yg senang ehee

Nadiaafarhanaa said...

menarik :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...sile klik

...label

student (62) bosan (50) cuti (30) #replaywednesday (29) weekday (26) memori (19) gile gile (17) sahabat (16) yutube (14) entry in serius sangat (13) brotips (12) vision college (12) NTB (10) anak mak yang comey lote (10) cinta (9) htar (9) makan (9) test (9) prektikal (8) saya (8) weekend (8) Air Asia (7) komik (7) movie (7) sarawak (7) buwek (6) cinta monyet (6) kasih sayang itu suci (6) love u (6) budak stampin yang baek ati (5) comic strip (5) grey's anatomy (5) jenjalan (5) raya (5) sayang (5) ade org kasi (4) bbm heng la...apedaa (4) kisah askar dan seorg budak perempuan (4) lapar (4) mengurai (4) mercun (4) smka shoaw (4) tutorial (4) aku (3) alasan (3) awas (3) bapak (3) cheese (3) cheese cake (3) hari guru (3) kucing (3) lebat (3) magik (3) mengamuk (3) paradigm mall (3) picassa (3) rosak (3) seram (3) smk dpha gapo stampin (3) #TJParanormalTour (2) TM (2) ade (2) bbq (2) cheese cracker (2) cik Eyma (2) comel (2) cume (2) dan berkhasiat (2) encik abah (2) exam (2) hidung (2) mak (2) malaysia study (2) melaka (2) modem (2) partime (2) tag (2) terukir dibintang (2) the fray (2) twitterjaya (2) uban (2) video (2) vision food fair (2) AIA (1) MAS (1) adventure time (1) bahasa sarawak 101 (1) biodata (1) buku (1) cik Tajju (1) cikgu matematik (1) crocs (1) dslr-like (1) gif (1) hantu (1) hari ibu (1) hungergame (1) hutan (1) keluarga (1) left4dead (1) marche (1) minyak masak suci murni (1) mirrormirror (1) monday (1) nando's (1) new year (1) panjang (1) pulau pinang (1) rage (1) rambut (1) sedikit (1) segan (1) selipar (1) the avengers (1) tmnet (1) varsity (1) vigilstudio (1) yuna (1) zainal abidin (1)

...problem?

warning : blog neh penuh ngan mende2 merepek n semua yg berlaku adalah benar dan bertapis..sesuai ntok tontonan umum yg reti membaca...no hurt feeling...n semua pic dlm neh ntok suka2 je..so tade yg elok ditenung lame2 hahaha...ade kekurangan sile tegur n if korg nk remove ape2 pic ke dari blog neh sile kontek tuan tanah...apepon..selamat membaca...
adios amigos santros
~
yeehaaaa!!!
*efect bunyi kuda*

...meh tgk heartBeat weh

aku dah ade...korg bile plak?