...org dalam

Dec 15, 2012

- fire -

heyaaaa...

kembali ke beberapa detik masa lalu...dimana aku adalah seorg budak nakal yg comot dan degil dgn semua org..perilaku ini mbuatkn aku sering mendapat sesuatu yg mungkin mmbuatkn aku myesal, tpi sebaliknya aku  gembira...sbb aku belajar sesuatu yg mungkin org xpercaya aku dh buat sesuatu diluar jangkauan mereka...

*what would u expect? im immature remember?*
satu hari...petang yg suram...aku ikut mak ke kebun...kami banyak kebun...dari segala tumbuhan yg korg pernah tgk kat tv..sampai la yg korg xpernah makan sekalipun..ya..duduk dihutan menjadikn aku seorg budak yang nakal dan degil..supaya aku xtunduk tertindas kepada sekeliling aku

sampai je kebun mak terus buat unggun api...aku tnya kepana perlu buat? mak cakap sbb nak halau nyamuk..aku tanya lagi kenapa nk halau nyamuk...mak jwb sbb nyamuk hutan merbahaya...selain nyamuk mak nak halau semua hidupan yg boleh mengancam kiterng...mmg..aku banyak bertanya sbb aku melangkau zaman kanak2 aku yg hanya menurut kata..aku kan degil?

aku suka bermain api..bahkan api yg mak buat tu aku marakkn lagi dengan segala benda yg aku boleh capai...ranting kayu,daun-daun kering...sampaikn api tu mula menjalar dekat akar pokok durian...mak memang menjaga pokok durian di kebun itu...segera mak menegah aku dari terus membakar akar pokok..sbb pokok berjasa dgn kita...jgn dibalas begitu, kata mak

api yg marak buat aku ceria, mungkin bukan sbb panas tpi aku suka bila adrenalin memuncak melihat ia mnghancurkan segala yg aku campak kepadanya..ibaratkn api ni tidak takutkn apa2..ia bebas bergerak dan tiada apa yg mampu menghalang laluannya..mungkin api ni lagi degil dari aku..siapa yg tahukn?

ada kalanya terasa perit sbb api ni...mungkin di awal permainan mcm seronok tpi lama kelamaan api semakin memeritkan..mak pernah cakap...api kecil2 jadi kawan..dah besar jadi lawan...mungkin api ni xcukup besar ntok membakar aku tpi ckup la sebahagian diri aku yg terasa bahangnya...mungkin itu yg lawan dari kata2 mak itu..

mula mulanya api tu dtg dalam bentuk yg menyeronokkan,mnyebabkn kita teruja dan leka dgn sekeliling..tpi bila lama kelamaan,api pun tunjuk rupa sebenar..sehingga kita keliru,kita perlu jadi apa untuk berhadapan dgn bahang api..mungkin jalan terbaik untuk lari dari api itu sebelum ia membakar kita dan menghilangkn siapa diri kita

mak pesan..kalo api tu besar sgt harusla dijirus dgn air..biar reda sikit panasnya tpi ternyata kalau api dh meninggi memang xterpadam hanya dgn air yg dijirus...aku paham situasi itu tpi siapa yg ingin membunuh segala saat2 seronok dan indah yg sementra itu..tpi aku lupa..yang api pun ada jalannya sendri..ada takdiran dan urutan yg dia perlu capai...jadi aku tak terpadam..aku kan degil?

sebab suatu saat aku percaya, api terpadam jua apabila segalanya terbakar,segala yg terhenti dan segala yg tak terlihat dek api...masa itu aku boleh menggenggam api sampai menjadi bara...walaupun sedikit panas tpi kedegilan itu mengatasi perasaan takut itu...dan aku terus menunggu dan melupakan segala yg berlaku disekeliling aku..saat itu walaupun terasa hening sekali tpi sekali aku terasa ketenangan....

dan tika itu jantung ini berdegup perlahan,disebalik api yg ditelan asap halus...



...sekian mekaseh, yg original

0 org ngereco:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...sile klik

...label

student (62) bosan (50) cuti (30) #replaywednesday (29) weekday (26) memori (19) gile gile (17) sahabat (16) yutube (14) entry in serius sangat (13) brotips (12) vision college (12) NTB (10) anak mak yang comey lote (10) cinta (9) htar (9) makan (9) test (9) prektikal (8) saya (8) weekend (8) Air Asia (7) komik (7) movie (7) sarawak (7) buwek (6) cinta monyet (6) kasih sayang itu suci (6) love u (6) budak stampin yang baek ati (5) comic strip (5) grey's anatomy (5) jenjalan (5) raya (5) sayang (5) ade org kasi (4) bbm heng la...apedaa (4) kisah askar dan seorg budak perempuan (4) lapar (4) mengurai (4) mercun (4) smka shoaw (4) tutorial (4) aku (3) alasan (3) awas (3) bapak (3) cheese (3) cheese cake (3) hari guru (3) kucing (3) lebat (3) magik (3) mengamuk (3) paradigm mall (3) picassa (3) rosak (3) seram (3) smk dpha gapo stampin (3) #TJParanormalTour (2) TM (2) ade (2) bbq (2) cheese cracker (2) cik Eyma (2) comel (2) cume (2) dan berkhasiat (2) encik abah (2) exam (2) hidung (2) mak (2) malaysia study (2) melaka (2) modem (2) partime (2) tag (2) terukir dibintang (2) the fray (2) twitterjaya (2) uban (2) video (2) vision food fair (2) AIA (1) MAS (1) adventure time (1) bahasa sarawak 101 (1) biodata (1) buku (1) cik Tajju (1) cikgu matematik (1) crocs (1) dslr-like (1) gif (1) hantu (1) hari ibu (1) hungergame (1) hutan (1) keluarga (1) left4dead (1) marche (1) minyak masak suci murni (1) mirrormirror (1) monday (1) nando's (1) new year (1) panjang (1) pulau pinang (1) rage (1) rambut (1) sedikit (1) segan (1) selipar (1) the avengers (1) tmnet (1) varsity (1) vigilstudio (1) yuna (1) zainal abidin (1)

...problem?

warning : blog neh penuh ngan mende2 merepek n semua yg berlaku adalah benar dan bertapis..sesuai ntok tontonan umum yg reti membaca...no hurt feeling...n semua pic dlm neh ntok suka2 je..so tade yg elok ditenung lame2 hahaha...ade kekurangan sile tegur n if korg nk remove ape2 pic ke dari blog neh sile kontek tuan tanah...apepon..selamat membaca...
adios amigos santros
~
yeehaaaa!!!
*efect bunyi kuda*

...meh tgk heartBeat weh

aku dah ade...korg bile plak?